Според будистката представа
както нашият свят, така и другите светове
са състояния или “форми“ на съзнанието и могат да се определят като такива. В
различните светове се попада следствие на прераждане, на медитация, но при всички
случаи с променено съзнание. Със съзнанието, което познаваме ние можем да
съществуваме единствено в нашия свят.
При
пирамидалния символ страните се сливат във върха и множествеността изчезва в
единността. Ако този символ се приложи към мисленето, във върха на пирамидата
всяка мисловна множественост изчезва и се превръща в единност. Изчезват
основанията и опорите на множествеността. Най-вече изчезва познавателното
пространство, което е и условието за множествеността.
В
будистката символика мисловната пирамида е по-скоро обърната. В най-висшите
състояния и сфери пространството не изчезва. Напротив то се разширява и се
превръща във вътрешно безкрайно определение на съзнанието. Последната сфера на
света, според будистката представа (арупа дхату) е сферата на
безкрайното пространство (акашанантятана). Това е безкрайно разширяващо се
условие във формата на истински съществуващото, или истинската реалност.
Системата
на различните светове е вертикална. Отделят се три сфери (тритхату):
1.
Сферата на чувственото (камадхату)
В нея
пребивават онези същества, които са във властта на чувствата, желанията,
стремежите (упадана) и страстите.
Съществата,
които са родени в тази сфера изпитват болки и страдания, щастие и нещастие, но
всички са подвластни на бога на смъртта - Мара.
Тази
сфера се разделя на небесен свят, свят на земните обитатели и подземен свят.
Небесен свят:
- Богове, които контролират наслажденията (Паринимитра-вашавартин);
- Богове, наслаждаващи се на магическите творения (Нирманарати);
- Богове, които се намират в състояние на блаженство (светът Тушита);
- Светът на Яма.
В света
на чувственото се намира планината Сумеру. Около нея се въртят слънцето и
луната. На нейния връх се намира светът на Тридесет и Трите Бога. По склоновете
на планината се намира светът на Четирите Небесни Царе (Вирудхака, Дхритараштра,
Вирупакша и техният предводител Вайшравана).
В
подножието на планината Сумеру се намира светът на Асурите. В гръцката митология
аналози на Асурите са Титаните. Асурите завиждат на боговете. Те са горделиви,
войнствени, подаващи се на гнева и страстите.
Светът на хората (Манусиалока)
Хората
живеят на земната повърхност. Те нямат нито силите, нито възможностите на
боговете, нито силите и възможностите на асурите. Това, което отличава хората е
жаждата и потребността от познание. Нито боговете, нито асурите имат в тази
степен потребност от познание. Поради това човешките същества могат по-лесно да
достигнат спасението и Нирвана. Раждането във формата на човешко същество е и добра
карма, и уникален шанс. В тази си форма съществото може да
постигне сравнително по-лесно спасението. Краткият живот на хората, съзнанието
за смъртта, съзнанието за нейната неизбежност, антиномиите, които следват от
разсъждението за нея, вярата и съмненията подържат мисловната енергия на
човешките същества.
В този
свят се намират и четирите континента - Джамбудвипа, приличащ на триъгълник,
намиращ се на юг; Пурвавидеха, приличащ на полукръг, намиращ се на изток;
Апарагодания, приличащ на кръг, намиращ се на запад и Утаракуру, с формата на
квадрат, намиращ се на север.
Светът на животните
Основното
в него е страданието. Страданието в този свят е дори засилено, поради по-малкия
обем и качество на съзнателното поле.
Светът на гладните духове (Преталока)
Тези
същества не могат да удовлетворят желанията си. Символично са представени с
огромни кореми и много тънки шии.
Адовете (Нирака)
Обитателите
на ада са подложени на ужасни мъчения, което е следствие на собствената им
карма. Независимо от дългото време на пребиване в ада, от
него може да се излезе след изчистването на негативната карма. „Временното
пребиваване“ отличава будисткия ад от християнския
и мюсюлманския. Описани са осем студени и осем горещи ада.
Осемте студени ада са:
1. Арбуда-нарака (Arbuda-Naraka) -
съществата, които населяват този ад са покрити с мехури от измръзване, следствие
на крайно студеното време и тяхната голота;
2. Нирарбуда-нарака (Nirarbuda-Naraka) -
този ад е още по-студен и мехурите се пукат и болят
ужасно;
3. Атата-нарака (Atata-Naraka) - в
този ад всички се тресат от студ;
4. Хахава-нарака (Hahava-Naraka) - ад на плача и стона;
5. Хухува-нарака (Huhuva-Naraka) - ад на скърцащите зъби;
6. Утпала-нарака (Utpala-Naraka) - ад, където кожата
посинява от студ, подобно на лотос;
7. Падма-нарака (Padma-Naraka) -
велик лотосов ад, където кожата се
покрива с кръв;
8. Махападма-нарака (Mahapadma-Naraka) -
цялото тяло, заедно с вътрешните органи, се тресе от студ.
Във
всеки следващ ад пребиваването е
20 пъти по-дълго отколкото в предишния.
Осемте
горещи ада:
1.
Санджива-нарака (Sanjiva-Naraka) - в този ад земята се
състои от разтопено желязо. Съществата, които го обитават страдат не само от
разтопеното желязо, но и от ужасните слуги на Яма, които ги посичат с мечове и
копия. Съществата губят съзнание, но впоследствие отново идват в съзнание и цикълът се
повтаря. В този ад се пребивава 162х1010 години.
2.
Каласутра-нарака (Kalasutra-Naraka) - ад на черните
сечения. В него, наред с мъченията от по-горния ад, ужасните слуги на Яма
разсичат съществата със секири на предварително определени части от черни
линии. В този ад се пребивава 1296x1010 години.
3.
Сангхата-нарака (Sanghata-Naraka) - съкрушителен ад. В него съществата се смачкват от разтопени скали.
Пребиваването в този ад е 10368х1010 години.
4.
Раурава-нарака (Raurava-Naraka) - ад на воплите. Под
краката на обитателите му земята гори. Пребиваването в него е 82944х1010
години.
5.
Махараурава-нарака (Maharaurava-Naraka) - ад на страшните
вопли. Той е свързан със страшни мъчения. „Животът“ в него продължава 663552х1010
години.
6.
Тапана-нарака (Tapana-Naraka) - огнен ад. Слугите на Яма пробождат жертвите си с огнени копия
докогато не запалят вътрешните им органи. Пребиваването в този ад е 5308416х1010
години.
7.
Пратапана-нарака (Pratapana-Naraka)
- велик огнен ад. Мъченията тук са още по-жестоки. Пребиваването е
42467328х1010 години.
8.
Авичи-нарака (Avici-Naraka) - най-ужасният ад. Пребиваването в него е 339738624x1010
години. Той се нарича още непрекратим.
2. Сферата
на формите (рупадхату)
В нея
може да отсъства страстното желание, но принципите на съзнанието са построени
така, че познанието и възприемането на света се извършва чрез формата и
определението.
Обитателите
на тази сфера имат по-близки до нашите принципи на съзнанието, познанието и
мисленето. Те имат и тела, които дори да са различни от нашите, имат нещо общо
с тях – формата. Съществата, които обитават тази сфера не са подвластни на
общите закони на тялото, не изпитват болка, не се измъчват от стремежи към
удоволствия, нямат полови различия и не изпитват този стремеж.
Сферата
на формите се състои от редове, като всеки следващ ред е два пъти по-голям от
предишния.
Най-висшите
части на сферата на формите се наричат Шудхаваса (Чисти обитатели). Това е част
от четвъртата дханя (четвъртото медитативно състояние) на сферата. В тази част
на света на формите живеят агамините, тези които „не се връщат обратно“ в света
на Сансара. Те са получили Просветление и повече няма да се
преродят в по-нисши светове. Разликата между обитателите на Шудхаваса и
Бодхисатвата е тази, че обитателят на Шудхаваса никога не ще се прероди извън
пределите на собствената си област, а Бодхисатвата следва да се върне в света
на хората.
От горе
надолу Шудхаваса се дели на пет части. Те са:
- Сферата на висшите богове (Аканищха). От тези богове „няма по-стари“;
- Сферата на ясногледащите богове (Сударшана);
- Сферата на прекрасните богове (Судриша);
- Сферата на безметежните богове (Атапа);
- Сфера на не най-великите богове (Авриха).
В
четвъртата (Брихатихала) дханя (медитативно състояние) се намират още:
- Светът на безсъзнателните богове (Асанясата). Това са богове, които се стремят да достигнат висшето състояние на света на не-формите;
- Светът на боговете на винаги по-големите плодове (Брихатбхала);
- Светът на боговете с излишък от добродетели (Паняпрасава);
- Безоблачни богове (Анабхрака);
Третата дханя (Шубхакритсна)
Това
медитативно състояние на съзнанието се характеризира със спокойна радост. Тук
се намират следните светове с техните обитатели:
- Светът на боговете на всеобщото блаженство;
- Светът на боговете на безкрайното блаженство;
- Светът на боговете на ограниченото блаженство;
Втората дханя (Абхасвара)
Това е
медитативно състояние, което се характеризира с възхищение и радост. Тук се
намират световете на:
- Лъчезарните богове;
- Боговете на безграничното сияние;
- Боговете на ограниченото сияние.
Първата дханя, светът на Брахма
Това
медитативно състояние се характеризира с наблюдение, възхищение, отражение и
радост. Тук се намират:
- Светът на Брахма (Махабрахма). Брахма е създател на света, но неговият живот, независимо от продължителността си, е краен;
- Светът на жреците на Брахма (Брахмапурохита);
- Светът на съветниците на Брахма (Брахмапаришадя).
3. Сфера на неформите (арупа-дхату)
В тази
сфера отсъстват принципите на формата и определението. Отсъства и познатият ни
пространствено-времеви ред. Следователно в нея следва да има други форми на
съзнание и мислене.
Тази
сфера не се намира никъде в пространството, няма конкретно място. Това е
сферата на висшите богове. Много от аспектите на тази сфера приличат на Нирвана. Една от разликите е, че в арупа-дхату съществува
дхармата на изчезването, която не съществува в Нирвана. Това отличава
арупадхату от Нирвана.
От своя
страна сферата на не-формите се състои от 4 сфери, в които пребивават различни
типове висши богове:
1. Сферата, в която няма нито възприятия, нито невъзприятия (Найвасамджнянасамджняятана). Това е състояние
на съзнанието, в което принципите на осъзнаване и познание са напълно различни
от нашите и не могат да бъдат възприети нито чрез сетивността, нито посредством
мисленето. Това е самодостатъчна форма на съзнание, която няма опора нито в тялото, нито в идеята за субекта, нито в
познатите ни форми на съзнателното и логическото поле.
2. Сфера, в която отсъства абсолютно всичко, сфера в
която няма нищо (Акимчаняятана). Това състояние на съзнанието се различава от
нашата представа за смъртта, само благодарение на липсата на идеята на
тоталността на нищото. В смъртта тоталността на нищото, според някои представи,
е абсолютна.
3. Сферата на безкрайното съзнание (Виджнянанантяятана). Съзнанието в тази сфера
на съществуването е безкрайно и всепроникващо.
4. Сферата на безкрайното пространство (Акашанантяятана). Обектът на медитация в тази сфера е безкрайното и безначално
пространство (акаша).
Сферата
на не-формите е сферата на местопребиваването на онези богове, които не са
подвластни на чувствителността. При тях не съществуват законите за
възприемането и мисленето посредством понятия, форми, отношения и определения.
Обитателите
на различните светове могат да не възприемат другите, т.е. възприятията имат
различна база и различни принципи, но могат и да ги възприемат. Например хората
и животните обитават различни светове, що се отнася до мисленето им и
стремежите им, но също така и един и същи свят що касае принципите на
възприемане и физическите тела.
Времеви
периоди
Основна
единица на времевото измерване е Махакалпата (Великата калпа). Не може да се
определи точната продължителност на Махакалпата, най-вероятно това е милиарди
години. Тя се разделя на четири обикновени калпи.
1.
Вивартакалпа (Vivartakalpa), калпа на еволюцията. В този период Вселената се създава и се
разширява;
2.
Вивартастхаикалпа (Vivartasthāyikalpa). Тук Вселената се намира в стабилно състояние;
3.
Самвартакалпа (Samvartakalpa).
Вселената се свива и изчезва;
4.
Самвартастхаикалпа (Samvartasthāyikalpa). Вселената остава в състояние на пустота.
Лит.: Васубандху, Абхидхармакоша (Энциклопедия Абхидхармы) разд.
третый: Учение о мире. Перев. с санскр., введ., комент., ист-филос. исслед.
Е.П.Островской и В.И.Рудого. СПб.,1994.
Няма коментари:
Публикуване на коментар