В будизма, за разлика от християнската или
мюсюлманската традиция, не всички същества попаднали в ада (санскр. нарака) са обречени на вечни мъки. След сравнително
дълъг период на “изчистване” на отрицателна карма, съществото може да се прероди в по-високите сфери на
битието.
Адовете в будизма като цяло имат две версии - езотерична
и екзотерична.
Според езотеричнатаверсия „адовите състояния са
състояния на самото съзнание“ и техните безбройни варианти. Те се появяват при
различни екстремални условия, при тежки заболявания, при акта на умирането и
съответно включването на усещанията в други форми и системи на времева
продължителност. Има се предвид на първо място „моралното омърсяване на
съзнанието“, при което се изострят отрицателните усещания, както и различните
форми на психическото време където продължителността на усещането може да
изгуби времевия компонент в себе си и границите на преживяване на времето да се
разтегнат почти до безкрайност.
Екзотеричната версия свързва адовите състояния с
обикновената представа и с нейните географски, културни, общо мирогледни и пр.
представи. Смята се, че адът в този свят се намира под континента Jambudvipa.
Енциклопедия Абхидхарма определя осем студени и осем
горещи ада.
Осемте студени ада са:
1. Арбуда-нарака
(Arbuda-Naraka) - ад на гнойните
циреи, на гнойните мехури. Постоянни снежни бури бушуват в него. Обитателите му
са голи и от студа телата им са покрити с гнойни мехури;
2. Наранбуда-нарака
(Nirarbuda-Naraka) - ад на пръскащите
се гнойни мехури. Този ад е още по-студен от първия и мехурите, които покриват
телата на съществата се пукат;
3. Атата-нарака
(Atata-Naraka) - ад на треперещите
от студ същества;
4. Хахава-нарака
(Hahava-Naraka) - ад на плача и
стона;
5. Хухува-нарака
(Huhuva-Naraka) - ад на скърцането
със зъби;
6. Утпала-нарака
(Utpala-Naraka) - ад на небесносиния
лотос. Той се нарича така защото кожата на обитателите му е синя от постоянния
студ;
7. Падма-нарака
(Padma-Naraka) - ад на лотоса;
8. Махападма-нарака
(Mahapadma-Naraka) - велик ад на лотоса. По
телата на обитателите на ада има кървави рани от студа.
Осемте горещи ада са:
1. Санджива–нарака
(Sanjiva-Naraka) - ад на възбудата.
Земята в този ад се състои от разтопено желязо. Съществата в него са в
постоянен страх, защото са нападани от слугите на бог Яма и са пробождани и
рязани с железни копия и мечове. Те страдат също от разтопеното желязо, което
изгаря телата им. Пребиваването в него като време е 162х1010 години;
2. Каласутра-нарака
(Kalasutra-Naraka) - ад на черните
линии. Нарича се така, защото обитателите му биват разсичани от слугите на Яма
с ножове и секири. Оставането в този ад е 1296x1010 години;
3. Сангхата-нарака
(Sanghata-Naraka) - съкрушаващ ад. Освен че се намира над разтопеното желязо, той е и
обкръжен от скали, които падат и смачкват съществата, превръщайки ги в кървава
каша. Престоят в него е 10368х1010 земни години;
4. Раурава-нарака
(Raurava-Naraka) - ад на воплите.
Земята гори и съществата се мъчат да се укрият от огъня, но намирайки укритие
то се превръща в капан където горят без да могат да помръднат. Животът в този
ад е 82944х1010 земни години;
5. Махараурава-нарака
(Maharaurava-Naraka) - ад на големите
мъки. Животът в него продължава 663552х1010 години и мъките не се
поддават на описание;
6. Тапана-нарака
(Tapana-Naraka) - горещ ад, огнен ад. Съществата са пробождани с огнени копия до
момента, в който от устата и носа им не излезе огън. Животът в този ад е
5308416х1010 години;
7. Пратапана-нарака
(Pratapana-Naraka) - ад на страшния
огън. Оставането в него е 42467328х1010 години.
8. Авичи-нарака
(Avici-Naraka) - вечен ад без спасение.
Оставането в него е 339738624x1010 години. Нарича се вечен или
непрекъсващ ад. Мъките в него не подлежат на описание. Тези, които попадат в
него, преди всичко са същества, които са се отрекли от корените на доброто,
считат идеята му за конструкция на ума, а не за най-глъбинната същност на
живота и съществата.
Лит.:Васубандху,
Абхидхармакоша (Энциклопедия Абхидхармы) разд.третый: Учение
о мире. Перев. с санскр., введ.,
комент., ист-филос. исслед. Е.П.Островской и В.И.Рудого. СПб.,1994.
Няма коментари:
Публикуване на коментар