Според будистката представа както нашият свят, така и другите светове са състояния или “форми“ на съзнанието и могат
да се определят като такива. В различните светове се попада следствие на
прераждане, на медитация, но при всички случаи с променено съзнание. Със
съзнанието, което познаваме ние можем да съществуваме единствено в нашия свят.
При
пирамидалния символ страните се сливат във върха и множествеността изчезва в
единността. Ако този символ се приложи към мисленето, във върха на пирамидата
всяка мисловна множественост изчезва и се превръща в единност. Изчезват
основанията и опорите на множествеността. Най-вече изчезва познавателното
пространство, което е и условието за множествеността.
В будистката
символика мисловната пирамида е по-скоро обърната. В най-висшите състояния и
сфери пространството не изчезва. Напротив то се разширява и се превръща във
вътрешно безкрайно определение на съзнанието. Последната сфера на света, според
будистката представа (арупа дхату) е сферата на
безкрайното пространство (акашанантятана). Това е безкрайно разширяващо се
условие във формата на истински съществуващото, или истинската реалност.
Системата на
различните светове е вертикална. Отделят се три сфери (тритхату):
1. Сферата на
чувственото (камадхату)
В нея
пребивават онези същества, които са във властта на чувствата, желанията,
стремежите (упадана) и страстите.
Съществата,
които са родени в тази сфера изпитват болки и страдания, щастие и нещастие, но
всички са подвластни на бога на смъртта - Мара.
Тази сфера се
разделя на небесен свят, свят на земните обитатели и подземен свят.
Небесен свят:
·
Богове, които
контролират наслажденията (Паринимитра-вашавартин);
·
Богове,
наслаждаващи се на магическите творения (Нирманарати);
·
Богове, които
се намират в състояние на блаженство (светът Тушита);
·
Светът на Яма.
В света на
чувственото се намира планината Сумеру. Около нея се въртят слънцето и луната.
На нейния връх се намира светът на Тридесет и Трите Бога. По склоновете на
планината се намира светът на Четирите Небесни Царе (Вирудхака, Дхритараштра, Вирупакша и
техният предводител Вайшравана).
В подножието на
планината Сумеру се намира светът на Асурите. В гръцката митология аналози на
Асурите са Титаните. Асурите завиждат на боговете. Те са горделиви, войнствени,
подаващи се на гнева и страстите.
Светът на хората (Манусиалока)
Хората живеят
на земната повърхност. Те нямат нито силите, нито възможностите на боговете,
нито силите и възможностите на асурите. Това, което отличава хората е жаждата и
потребността от познание. Нито боговете, нито асурите имат в тази степен
потребност от познание. Поради това човешките същества могат по-лесно да достигнат
спасението и Нирвана. Раждането във формата на човешко същество е и добра
карма, и уникален шанс. В тази си форма съществото може да
постигне сравнително по-лесно спасението. Краткият живот на хората, съзнанието
за смъртта, съзнанието за нейната неизбежност, антиномиите, които следват от
разсъждението за нея, вярата и съмненията подържат мисловната енергия на
човешките същества.
В този свят се
намират и четирите континента - Джамбудвипа, приличащ на триъгълник, намиращ се
на юг; Пурвавидеха, приличащ на полукръг, намиращ се на изток; Апарагодания,
приличащ на кръг, намиращ се на запад и Утаракуру, с формата на квадрат,
намиращ се на север.
Светът на животните
Основното в
него е страданието. Страданието в този свят е дори засилено, поради по-малкия
обем и качество на съзнателното поле.
Светът на гладните духове (Преталока)
Тези същества
не могат да удовлетворят желанията си. Символично са представени с огромни
кореми и много тънки шии.
Адовете (Нирака)
Обитателите на
ада са подложени на ужасни мъчения, което е следствие на собствената им карма. Независимо от дългото време на пребиване в ада, от
него може да се излезе след изчистването на негативната карма. „Временното
пребиваване“ отличава будисткия ад от християнския
и мюсюлманския. Описани са осем студени и осем горещи ада.
Осемте
студени ада са:
1.
Арбуда-нарака (Arbuda-Naraka) - съществата, които
населяват този ад са покрити с
мехури от измръзване, следствие на крайно студеното време и тяхната голота;
2.
Нирарбуда-нарака (Nirarbuda-Naraka) - този ад е още по-студен
и мехурите се пукат и болят ужасно;
3.
Атата-нарака (Atata-Naraka) - в този ад всички се
тресат от студ;
4.
Хахава-нарака (Hahava-Naraka) - ад на плача и
стона;
5.
Хухува-нарака ((Huhuva-Naraka) - ад на скърцащите
зъби;
6.
Утпала-нарака(Utpala-Naraka) - ад, където кожата посинява от студ, подобно на лотос;
7.
Падма-нарака (Padma-Naraka) - велик лотосов ад, където кожата се покрива с кръв;
8.
Махападма-нарака (Mahapadma-Naraka) - цялото тяло,
заедно с вътрешните органи, се тресе от студ.
Във всеки следващ ад пребиваването е
20 пъти по-дълго отколкото в предишния.
Осемте горещи ада:
1.
Санджива-нарака (Sanjiva-Naraka) - в този ад земята се
състои от разтопено желязо. Съществата, които го обитават страдат не само от
разтопеното желязо, но и от ужасните слуги на Яма, които ги посичат с мечове и
копия. Съществата губят съзнание, но впоследствие отново идват в съзнание и
цикълът се повтаря. В този ад се пребивава 162х1010 години.
2.
Каласутра-нарака (Kalasutra-Naraka)
- ад на черните
сечения. В него, наред с мъченията от по-горния ад, ужасните слуги на Яма
разсичат съществата със секири на предварително определени части от черни
линии. В този ад се пребивава 1296x1010 години.
3.
Сангхата-нарака (Sanghata-Naraka) - съкрушителен ад. В него съществата се смачкват от разтопени скали.
Пребиваването в този ад е 10368х1010 години.
4.
Раурава-нарака (Raurava-Naraka) - ад на воплите. Под
краката на обитателите му земята гори. Пребиваването в него е 82944х1010
години.
5.
Махараурава-нарака (Maharaurava-Naraka) - ад на страшните
вопли. Той е свързан със страшни мъчения. „Животът“ в него продължава 663552х1010
години.
6.
Тапана-нарака (Tapana-Naraka)
- огнен ад. Слугите на Яма пробождат жертвите си с огнени копия
докогато не запалят вътрешните им органи. Пребиваването в този ад е 5308416х1010
години.
7.
Пратапана-нарака (Pratapana-Naraka) - велик огнен ад. Мъченията тук са още по-жестоки. Пребиваването е
42467328х1010 години.
8.
Авичи-нарака (Avici-Naraka) - най-ужасният ад. Пребиваването в него е 339738624x1010
години. Той се нарича още непрекратим.
2. Сферата на
формите (рупадхату)
В нея може да
отсъства страстното желание, но принципите на съзнанието са построени така, че
познанието и възприемането на света се извършва чрез формата и определението.
Обитателите на
тази сфера имат по-близки до нашите принципи на съзнанието, познанието и
мисленето. Те имат и тела, които дори да са различни от нашите, имат нещо общо
с тях – формата. Съществата, които обитават тази сфера не са подвластни на
общите закони на тялото, не изпитват болка, не се измъчват от стремежи към
удоволствия, нямат полови различия и не изпитват този стремеж.
Сферата на
формите се състои от редове, като всеки следващ ред е два пъти по-голям от предишния.
Най-висшите
части на сферата на формите се наричат Шудхаваса (Чисти обитатели). Това е част
от четвъртата дханя (четвъртото медитативно състояние) на сферата. В тази част
на света на формите живеят агамините, тези които „не се връщат обратно“ в света
на Сансара. Те са получили Просветление и повече няма да се
преродят в по-нисши светове. Разликата между обитателите на Шудхаваса и
Бодхисатвата е тази, че обитателят на Шудхаваса никога не ще се прероди извън
пределите на собствената си област, а Бодхисатвата следва да се върне в света
на хората.
От горе надолу
Шудхаваса се дели на пет части. Те са:
·
Сферата на
висшите богове (Аканищха). От тези богове „няма по-стари“;
·
Сферата на
ясногледащите богове (Сударшана);
·
Сферата на
прекрасните богове (Судриша);
·
Сферата на
безметежните богове (Атапа);
·
Сфера на не
най-великите богове (Авриха).
В четвъртата
(Брихатихала) дханя (медитативно състояние) се намират още:
·
Светът на
безсъзнателните богове (Асанясата). Това са богове, които се стремят да достигнат
висшето състояние на света на не-формите;
·
Светът на
боговете на винаги по-големите плодове (Брихатбхала);
·
Светът на
боговете с излишък от добродетели (Паняпрасава);
·
Безоблачни
богове (Анабхрака);
Третата дханя
(Шубхакритсна)
Това
медитативно състояние на съзнанието се характеризира със спокойна радост. Тук
се намират следните светове с техните обитатели:
·
Светът на
боговете на всеобщото блаженство;
·
Светът на
боговете на безкрайното блаженство;
·
Светът на
боговете на ограниченото блаженство;
Втората дханя
(Абхасвара)
Това е
медитативно състояние, което се характеризира с възхищение и радост. Тук се
намират световете на:
·
Лъчезарните
богове;
·
Боговете на
безграничното сияние;
·
Боговете на
ограниченото сияние.
Първата дханя,
светът на Брахма
Това медитативно
състояние се характеризира с наблюдение, възхищение, отражение и радост. Тук се
намират:
·
Светът на
Брахма (Махабрахма). Брахма е създател на света, но неговият живот, независимо
от продължителността си, е краен;
·
Светът на
жреците на Брахма (Брахмапурохита);
·
Светът на
съветниците на Брахма (Брахмапаришадя).
3. Сфера на неформите (арупадхату)
В тази сфера
отсъстват принципите на формата и определението. Отсъства и познатият ни
пространствено-времеви ред. Следователно в нея следва да има други форми на
съзнание и мислене.
Тази сфера не
се намира никъде в пространството, няма конкретно място. Това е сферата на
висшите богове. Много от аспектите на тази сфера приличат на Нирвана. Една от разликите е, че в арупадхату съществува дхармата на изчезването, която не
съществува в Нирвана. Това отличава арупадхату от Нирвана.
От своя страна
сферата на не-формите се състои от 4 сфери, в които пребивават различни типове
висши богове:
1. Сферата, в която няма нито възприятия, нито
невъзприятия (Найвасамджнянасамджняятана).
Това е състояние на съзнанието, в което принципите на осъзнаване и познание са
напълно различни от нашите и не могат да бъдат възприети нито чрез сетивността,
нито посредством мисленето. Това е самодостатъчна форма на съзнание, която няма
опора нито в тялото, нито в идеята за субекта, нито в познатите ни форми на
съзнателното и логическото поле.
2. Сфера, в която отсъства
абсолютно всичко, сфера в която няма нищо (Акимчаняятана). Това състояние на съзнанието
се различава от нашата представа за смъртта, само благодарение на липсата на
идеята на тоталността на нищото. В смъртта тоталността на нищото, според някои
представи, е абсолютна.
3. Сферата на безкрайното
съзнание (Виджнянанантяятана). Съзнанието в тази сфера на съществуването е
безкрайно и всепроникващо.
4. Сферата на безкрайното
пространство (Акашанантяятана). Обектът на медитация в
тази сфера е безкрайното и безначално пространство (акаша).
Сферата на не-формите
е сферата на местопребиваването на онези богове, които не са подвластни на
чувствителността. При тях не съществуват законите за възприемането и мисленето
посредством понятия, форми, отношения и определения.
Обитателите на
различните светове могат да не възприемат другите, т.е. възприятията имат
различна база и различни принципи, но могат и да ги възприемат. Например хората
и животните обитават различни светове, що се отнася до мисленето им и
стремежите им, но също така и един и същи свят що касае принципите на
възприемане и физическите тела.
Времеви периоди
Основна единица
на времевото измерване е Махакалпата (Великата калпа). Не може да се определи
точната продължителност на Махакалпата, най-вероятно това е милиарди години. Тя
се разделя на четири обикновени калпи.
1.
Вивартакалпа
(Vivartakalpa), калпа на еволюцията.
В този период Вселената се създава и се разширява;
2.
Вивартастхаикалпа
(Vivartasthāyikalpa). Тук Вселената се
намира в стабилно състояние;
3.
Самвартакалпа (Samvartakalpa). Вселената се
свива и изчезва;
4.
Самвартастхаикалпа
(Samvartasthāyikalpa). Вселената
остава в състояние на пустота.
Лит.: Васубандху, Абхидхармакоша (Энциклопедия Абхидхармы) разд.
третый: Учение о мире. Перев. с санскр., введ., комент., ист-филос. исслед.
Е.П.Островской и В.И.Рудого. СПб.,1994.
Няма коментари:
Публикуване на коментар