Абхидхармакоша
Раздел 3 Лока – Нирдеша, Карики 24 -27
Превод: Митко Момов
Принципът
на кръговрата на битието е следният: Афектите пораждат нови афекти и хаотични действия
- и на тази основа отново възникват афекти. Закономерността се проявява в
контекста на неведението, на причинно възникващото и причинено възникналото.
Афектираността приживе, поради липса на опит, присъщ на неведението, ще се
превъплъти при новото раждане. Според наблюдаваната закономерност, не се прави
разлика между причинно-зависимото възникващо и причинно-зависимите дхарми. И
едните, и другите в равна степен са причинно- обусловени.
24. Така индивидът
извършва действия, плод на които е бъдещото
му съществуване. Става дума за неговото съществуване.
[1]
В търсене на обекти за наслада,
които да притежава, човек натрупва резултати от действия, определящи неговото
бъдещо съществуване. А след като напусне този свят той получава новото си
превъплъщение въз основа на предишните си действия. Новата въплътеност е в новото
раждане. Този компонент на причинно-зависимо възникване, който в това
съществуване се нарича съзнание, е раждане
в другото съществуване. След него следва стареене и смърт до появата на чувствителност. От раждането до
появата на чувствителността е стареенето
и смъртта. Същите четири компонента на причинно-зависимо възникване, които
в това съществуване се наричат „име и форма“, шест източника на съзнание,
контакт и чувствителност, са старост и
смърт в другото съществуване.
Такива са дванайсетте компонента
на причинно-зависимото възникване, за които се казва също, че са четири вида:
мигновено, универсално, взаимосвързано и статично.
Защо мигновено?
Всъщност
във всеки миг могат да се съдържат всичките дванайсет компонента. Да си
представим, че някой, който поради алчност решава да отнеме живота на друго
същество. Неговата помраченост е от неведение. Това, което го мотивира са формиращите фактори; да
реагира на всеки обект[2] -
това е съзнанието. И четирите групи съществуват заедно със съзнанието - това са
името и формата; сетивните органи, които се основават на името и формата – това
са шестте източника на съзнанието. Насоченото съединяване на шестте източника
на съзнание осъществява контакта. Съдържанието на опита в контакта е
чувствителността. Влечението е жажда, ненаситност, свързаните с нея прояви на
афекти представляват привързаността. Предизвиканите от нея физически и вербални
действия представляват съществуването. Редуването на всички тия дхарми
представлява раждането, съзряването - старостта, разрушението - смъртта.
Казват също, че
причино-зависимото възникване е мигновено и взаимообвързано. Например, в
„Пракараните“ е казано: „Какво е
причинно-зависимо възникване? – Това са взаимообусловени дхарми“.
Статичното
възникване - това са дванайсет състояния, представени в пет групи, които се
обединяват в три последователни съществувания. То е универсалното възникване.
Кое от тези четири
причинно-зависими възниквания е имал предвид Бхагаван в сутрата?
25. Според вайбхашикиките, това е статичното
причиннозависимо възникване.
- Ако неговите
компонент са разделени на пет групи, защо тогава Бхагаван споменава само
дхармата неведение?
Компонентите получават означението си на
базата на преобладаването на съответната дхарма.
Състоянията, в които преобладава
неведението се наричат неведение, в които преобладават формиращи фактори е на формиращите фактори, в които доминантите са стареене и смърт, са на
стареенето и смъртта. Така, в определянето няма грешка.[3]
-
Защо в сутрата причинно-зависимото възникване включва
дванайсет компонента, а в „Пракараните“ е казано друго: „Какво е причинно-зависимо възникване! Не са ли всички те причинно-
предизвикани дхарми?“
-
Обясненото в сутрата има насочващ смисъл, а това в
Абхидхарма е по същество.[4]
Затова се въвеждат и различия в причинно-зависимото възникване - като
мигновено, универсално, взаимосвързано, статично, отнасящо се към живи същества
и към неодушевен свят.[5]
Но защо в
сутрата ги отнасят само към живите същества?
-
За да се отстранят заблудите относно
начални, крайни и настоящи форми на съществуване.
Имено
затова, причинно-зависимото възникване се разграничава на три периода. Заблудата относно миналото
се отстранява, след като възникне съмнението: „Съществувал ли съм в миналото
или не? Какъв съм бил? Защо съм съществувал“.
Заблудата за бъдещето се отстранява от съмнението: „Ще съществувам ли аз в
бъдеще?“
Отстранява се заблудата относно настоящето, когато възникне съмнението:
„Как така? Кои сме ние? Какви ще бъдем?“
За да се отстрани тройната
заблуда, сутрата представя причинно-зависимо възникване в трите периода на
живите същества. В приетата от нея последователност те са: неведение, формиращи фактори, стареене и
смърт, съзнание и т.н. до съществуването включително.
В сутрата е казано: „Този бхикшу[6], сред вас монаси,
който достигне истинското разбиране за причинно-зависимото възникване и дхарма-
той ще постигне правилното виждане. Той не се връща към въпроса за началото:
„Съществувал ли съм в миналото?“
Други
предполагат, че ненаситността, привързаността и съществуването са представени с
цел да се отстрани заблудата за бъдещето, доколкото именно те са неговите
причини.
Нататък,
причинно-зависимото възникване, което е представено в дванайсет компонента,
следва да се разглежда откъм тройната му природа - на афекти, действия и
основата им.
26. Афектите са три…
Според вътрешната си природа
същността на афектите се състои от три компонента - това са неведение,
ненаситност и привързаност.
Действията са две …според вътрешната
природа на действието, компонентите му са
- формиращите фактори и съществуването.
Компонентите на основата си са седем- съзнание, име и форма, шест
източника на съзнание, контакт, чувствителност, раждане, стареене и смърт. Те
представляват същността на основата,
защото имат свойството да бъдат опора на афекти и действия.
Както тези седем компонента са в
основата,
Така те са и плодове (следствия).
Седем от компонентите са плодовете[7], т.е. следствия,
останалите пет са причина, по силата
на свойствената си вътрешна природа да представляват опора за афекти и
действия.
- Защо плодовете
и причината се появяват едва през средния период на съществуване, след като
основата има пет компонента, а афектите- два? От друга страна бъдещото съществуване на плода е сведено до
два компонента, а в миналото причината е представена само от един основен
афект.
Изложението за следствието и причината в
двата периода е кратко, доколкото формулирането им става едва в средния период.
В рамките на самия него може
логически да бъдат изведени в разгърнат вид причината
и следствието за началния и крайния период на съществуване. Затова са
представени сбито - за да се спестят излишни усилия.
-
Ако причинно-зависимото възникване включва само
дванайсет компонента, тогава кръговратът на битието има начало - доколкото
причината за неведението остава необяснена. Той също има и край- доколкото
следствието от стареенето и смъртта също остават неизяснени. Затова се налага
въвеждането на допълнителни компоненти, към тях други и така до безкрайност.
-
Не е нужно да се въвеждат, тъй като Бхагаван е дал в
тази връзка разяснения:
27. От афекта се ражда само афект и действие, от
тях възниква основата, от нея отново основа и афекти. Такъв е принципът на
кръговрата на компонентите на битието.
От афекта се ражда афект, от ненаситността - привързаност. От афекта се отключва действие, от
привързаността - съществуване, а от неведението- формиращи фактори.
От действието възниква основата,
от формиращите фактори съзнание, от съществуването- раждане. От основата отново възниква основа, от съзнанието- името и формата и
т.н. От контакта събуждане на чувства, от раждането- стареене и смърт.
От основата отново възниква
афект, от чувствеността- ненаситност.
Такава е закономерността на
компонентите на неведението, вътрешната същност на които е афективността, която
възниква или от основата, или от афекта. Благодарение на чувствеността, в
основата на стареенето и смърта отново възниква в качеството на следствие
афект.
Към списъка
на дванайсетте компонента не е нужно да се добавя нищо, защото е казано: „Така възниква цялата тази огромна маса от
страдания“. Какво иначе би означавало казаното?
В тази връзка други се
позовавават на сутра, в която неведението се посочва като причина за
повърхностна ментална конценрация[8],
която от своя страна става причина за неведението. Има се предвид
повърхностната концентрация, която тук е съотнесена към привързаността.
По какъв начин повърхностна
ментална конценрация се включва в състава на
привързаността? Ако е по начин на обвързаност, тя също влиза в състава
на алчността и неведението. Тогава, откъде се знае, че повърхностната ментална
концентрация е предизвикана от неведението?
Ако причината и следствието се
разпознават по това, че едното влиза в състава на другото. В такъв случай, не
трябва ли да се твърди, че те са отделни компоненти. Жаждата и неведението също
се включват в състава на привързаността.
Друг автор се позовава на сутра,
в която е казано, че причина за неведението е повърхностната ментална дейност.
Спомената е връзката й с контакта: „От
причинната зависимост на органа на зрението и цвета и формата възниква
повърхностна мъглява ментална дейност, която ражда заблуда.“ В момент на чувства тя възниква от
неведението: „Жаждата възниква в причинна
зависимост с чувствеността, породена от контакта с неведението“- така е казано
в друга сутра.
Оттук се определя, че
повърхностната ментална дейност, възникнала в момента на контакта, става
условие за неведение, което се появява заедно с чувствеността. Неведението не е
безпричинно, така че да му е необходим допълнителен компонент (на
причинно-зависимо възникване).
По такъв начин няма безкрайно
(въвеждане на компоненти), доколкото за повърхностната ментална дейност се
говори като за родена от заблуда. „неясната ментална дейност е родена от заблудата.“
-
В такъв случай, всичко това трябва да се повтори и тук.
-
Не, не трябва.
-
Как тогава да разберем това, което не е казано?
-
Умозрително.
-
Как умозрително?
-
Чувствителността на архата не е обвързана от неведение,
не е и причинена от
жажда. А контакт, който няма лъжливо
съдържание не е причина за чувственост. За лишения от подобно неведение архат,
контактът не носи лъжовно съдържание. Ако се следва по пътя на умозрението,
стига се до логическо разширение на правилото.
-
Доколкото нещо се установява умозрително, то става ясно
от недоизказаното в текста – затова възражението ви не се приема. То всъщност и
не е възражение: това, че в списъка от компоненти за причинно-зависимо
възникване се изключват други компоненти, предшестващи неведението и след
стареенето и смъртта. Оттук се прави абсурден извод, че кръговратът има начало
и край. Списъкът от представените компоненти не е непълен.
-
Защо?
-
Защото, за обърканите в смисъла на казаното в
дискусията ученици,
възниква
единственото желание да се разбере, по какъв начин това
съществуване
тук е свързано с предшестващото, а бъдещото
съществуване- с настоящото. А затова вече беше
казано: „За да бъдат
отстранени заблудите относно началните,
крайните и настоящите
форми на съществуване…“
-
Бхагаван е казал по този повод „Ще ви представя , монаси,
причиннозависимото
възникване и възникналите в причинна зависимост
дхарми.“
Каква е разликата помежду им?
-
Според шастрите, няма никаква разлика. И едното, и
другото са
причиннопредизвикани дхарми.
-
Защо тогава, още непоявили се, дхармите се наричат
бъдещи, настоящи? Защо бъдещи дхарми, още не създадени, се наричат причинно предизвикани?
-
По силата на това, че те представляват мотивация, формираща следствието си.
-
Защо не са съпроводени с афекти?
-
Те представляват обект на позитивна мотивация за
придобиването им. Този извод е валиден и за нирвана.[9]
Предвид
на същностното им отъждествяване тук се допуска пренос по аналогии (да се
наричат „причиннопредизвикани“ още не възникналите дхарми).[10]
Подобни са непроявилите се цвят и форма, да бъдет предварително назовани цвят и
форма, доколкото природата им е тъждествена. Затова тук няма грешка. Смисълът,
който се разбира в споменатата по-горе структура, е следният.
28. Тук е представено
възникващото като причина, както и възникваното като резултат.
[1] Bhava- буквално съществуване. В контекст на причинно-зависимото възникване Bhava означава синоним на
действие, доколкото всяко конкретно съществуване е определено от предшестващо
го действие.
[2] Prativijnapti- абхидхармиското
определение за съзнание, което разпознава своя обект, попаднал в собственото му
„поле“.
[3] Васубандху подчертава, че
определени състояния на психическия континуум, представляващи съвкупност от
различни дхарми, се отличават със съществените свойства на съставящите ги
компоненти.
[4] Тук представените са два типа
тълкувания- демонстративен и същностен- използвани съответно на доктринално и
логико-дискриптивно ниво в будизма. Казаното за тях потвърждава различието на
представеното в сутрите от ученията предадени в шастрите. Докато шастрите
разясвяват природата на дхарми, то сутрите са предназначени да привличат
вярващи.
5 Според тълкуването на Яшомитра, това обяснение на
причинно-зависимото възникване придава всеобщ характер на причинната
обословеност.
[6] Бхикшу в будизма е висока степен сред монасите. Монахът бхишу спазва
повече от 220 обета за освещаване.
[7] Доколкото
причинно-зависимото възникване тук е представено в динамическия си аспект, то
всеки негов компонент се явява едновременно и причина, и следствие.
[8] Представеното тук отговаря
на въпроса Какво е внимание или
концентрация?- това е способност да се задържи съзнанието върху определен
обект, така че да няма отклонение встрани. В контекста на представеното от
Васубандху, менталната концентрация може да бъде повърхностна (ayonisa).
[9] В казаното тук се
подразбират причинно-предизвиканите дхарми, обвързани с Истинския Път и,
следователно не поддаващи се на приток от афекти.
[10] Казаното се отнася към
причинно-предизвиканите дхарми и присъщите им родови свойства. Подчертано е
устойчивото в тях, където „…тази характеристика (на създадени съвкупни условия)
се отнася също така къ бъдещи нейни форми на съществуване, доколкото родовата й
същност остава неизменна“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар