Менталното пространство е основен
елемент в процеса на мисловната дейност, това което най-много се променя в акта
на медитация. База, основание на движението на мисловните процеси. Измененията
в обема и „формата“ на менталното пространство (съзнателно или несъзнателно) е
в основата на различните медитативни практики, най-вече будистки.
Към менталното пространство има
различни подходи. В лингвистичната концепция на Ж.Фоконие (G, Fаuconnier) менталните
пространства са отделни пространствени структури, които възникват в съзнанието
ни когато мислим и говорим. Според теорията на концептуалната интеграция на
Ж.Фоконие и М.Търнър, менталните пространства са особени пространствени
“пакети” с помощта, на които се конструират различни ситуации, било реални или
измислени. Менталното пространство следва да бъде отличавано от когнитивното
пространство. Както и при менталното пространство, определенията за когнитивно
пространство не са еднозначни. Най-общо когнитивното пространство се определя
като “структурирана съвкупност от знания и представи” (Красных В.В., 1998) или
като “човешки опит, който се изразява в отношение между концептите, които се
формират, развиват и видоизменят в процеса на познание (Нюби, Newby G.B.,
1998).
Менталното пространство може да
бъде доминирано от общи представи, които имат най-често “външен” характер и от
мисловни отношения, които имат най-често “вътрешен” характер и се определят от
отношението на психическите и мисловните елементи със самия субект.
Впоследствие тази доминанта се превръща в мисловна позиция към основните
категории.
Идеята за субстанцията се доминира най-вече от мисленето
и представата. Тя има класически “външен” “обективен” характер. Независима е и
от отношенията в самото мислене и съзнание, и от вътрешното съдържание на
мисленето и съзнанието.
Субстанционалната представа е неограничена и в себе си, и
извън себе си, т.е. пространството за нея е неограничена и безкрайна същност
(субстанция). То не следва да се изменя като отношение със същността, която го
възприема и мисли като пространство, а да запазва независимостта си, най-вече
от нея. То е независимо и от субекта на възприемането, и само по себе си се
явява представа за липсата на всякакво ограничение.
Релативната позиция обратно, създава границата в
менталното пространство и има “вътрешен” характер. Тя подчинява идеята за
пространството на отношенията и конфигурациите между субекта на възприемането и
собственото си съдържание. Следователно в обема на релативната представа могат
да съществуват пространствени форми като отношения, мисловни ракурси и
конфигурации между субекта и съдържанието. Релативната позиция не е представа
или логически път, а мисловно отношение. Тя се появява вследствие на мисленето.
При положение, че менталното пространство е независимо и
от представата, и от отношенията и конфигурациите, тогава и самото то се явява
независимо условие за съществуването на менталните и психическите актове.
Следователно то не следва да участва във формирането на реакциите, отношенията
и мисловните позиции.
При положение, че общото ментално пространство зависи от
отношенията, конфигурациите и връзките в психическата и мисловната сфера то
следва да се измени спрямо тях. С други думи в една „изменена“ психическа или
мисловна сфера, менталното пространство също следва да е изменено. Но в този
случай неговото изменение е вторично.
Мислене без ментално пространство, или „философско
усещане“
Менталното пространство може да
бъде изменено и дори премахнато при промяна на вътрешния ритъм на съзнанието и при изменения в неговите състояния. Те могат да
настъпят както при патологични процеси и различни химически съединения, така и
в акта на медитацията и достигането на мисленето до абсолютния мисловен
хоризонт.
При намаляването или изчезването на менталното
пространство, т.е. при “мислене без ментално пространство“ изчезва и
непосредствената зависимост на мисловните актове от логическото поле. Това
често води до различни представи и видения, а също и до замъгляване и изчезване
на границата между обекта и субекта и до качествени изменения в сферата на
причинно - следствената зависимост.
При изчезването на границата между обект и субект,
изчезва и менталното пространство. В мисленето се появява една нова форма на
“мисловно възприемане”, а именно “усещането” на обекта. Самото “усещане” не се
нуждае от ментално пространство. То има “контактна същност” и от своя страна и
по свой начин също достига до обекта си или до истинната идея на обекта си.
В изкуството това е усещането, чрез което се сглобява
непроменящото се. Това касае и философското мислене. Ако то се освободи от
менталното пространство като основание на логическото поле, то за него
първостепенна е не каузалната постепенност, а мигновеното и непосредственото
схващане на целостността. При него целостността не се достига логически, не се
търси и намира общото или особеното в мисловните обекти, а по-скоро се „усеща“
пределната всеобщност на мисловния обект. Субектът на мисленето няма
необходимата дистанция и се слива с обекта на мисленето. В това сливане на
субекта с обекта мисловната увереност е безкритична към обекта на мисленето.
Обектът не се възприема като обект, не се възприема като нещо независимо, нещо
външно на субекта, а по-скоро като “самия себе си”, така както се възприема
субектът като идея за себе си. В този акт мисловната увереност намира истината.
Нещо подобно може да се случи и със сетивното възприятие.
Основанието на сглобяването на идеята за обекта е пространството. То дава и
постепенността, и целостността в процеса на това сглобяване. Но постепенното,
каузално сглобяване на целостта се извършва най-вече от мисленето и знанието.
Знаменитият будистки философ Дхармакирти пише: “Мисленето дава на обекта
формата, с която той ни се представя”. Именно мисленето и знанието създават
мисловния обект от всеобщия фон на реалността, с която се сблъскват
възприятията. Този акт е невъзможен без индивидуалното ментално пространство.
То е базата, на която мисленето и знанието сглобяват перцептивния образ. При
положение, че индивидуалното ментално пространство е „изкривено“ или с малък
обем, перцептивният образ ще бъде повлиян от него. Липсата на индивидуално
пространство би могло не само да изопачи възприемания обект, но и да заличи
границата между обекта и субекта на възприятието. Емоциите, желанията,
влеченията и пр. също повлияват менталното пространство. Най-вече го свиват.
Процесът на възприемането преминава през призмата на желанията и емоциите и
обектът губи обективност и истинност.
Когато обаче менталното пространство намалее критично,
тогава съзнанието би могло да възприема като нещо външно собственото си
съдържание. Ако този механизъм проникне в мисленето, тогава то следва да
възприема собствените си принципи като пределна същност на мирозданието. Именно
нещо подобно се случва в крайните основания на познанието. Самото крайно
основание е точката на изчезването на менталното пространство. Този механизъм
освобождава мисленето от логическото поле като му придава неограничена степен
на свобода.
Възможно е във крайните си варианти същият този механизъм
да е в основата и на илюзиите, и на халюцинациите.
Липсата на ментално пространство сближава дълбокото
проникновено мислене, граничещо с пророчество с онези състояния на съзнанието,
близки до патологичното халюциниране. Избледняването и изчезването на границата
между обекта и субекта сякаш изостря мисленето и възприятието, които с лекота
достигат до най-дълбоките сфери на реалността.
Няма коментари:
Публикуване на коментар