АЛАРА КАЛАМА (дълъг и червено-кафяв) - Първият учител на Гаутама Шакямуни. Живял през първата
половина на V в. пр. н. е. Счита се, че Алара Калама е
един от първите учители по Йога и Санкхя. Бил е и практически учител. Имал е собствено учение за медитацията,
състояща се от четири степени. Последната е медитация върху пустотата. Тези
практики са възприети от будизма. Имал е славата на един от най-големите
майстори на концентрацията на ума. Оглавява школа в покрайнините на град
Вайшали. Имал е около 300 ученици. Според учението му съществуват различни
светове или сфери. Всяка една от тях има собствени закони. Последната е сферата
на нищото, или свят на отсъствие на всичко. Възможността тази сфера да бъде „преживяна“
е смисъл на познанието.
Всичко, което се
ражда, живее, остарява и умира е в сферата на проявеното. В неговата
противоположност се познава другата сфера на битието – непроявеното.
Незнанието,
невежеството (авидия), алчността са основните причини за прераждането и битието
в Сансара. Но често самият човек не извършва действията, които довеждат до
незнание, невежество, алчност и пр., а това се определя от особени установки,
нагласи в съзнанието му. Тези установки човек приема за собственото си съзнание, за собствения „Аз” и поради това потъва в невежеството. С други думи
човек се привързва не към собствения си „Аз”, Атман, а към установките в
съзнанието си.
Алара Калама
различава осем състояния на съзнанието, следствия на тези установки (нагласи),
или както ги нарича „осем сансарични съзнания“. Асвагоша в „Живота на Буда“ (Будачарита
ХП.23-32) смята, че Алара Калама свързва тези състояния
(установки - нагласи) с незнанието (авидия) като определя три аспекта на
съзнанието, свързани с него.
Първият е
интелектуалният аспект където незнанието се проявява като неправилни възгледи
за света, индивидуалност, смесване на позиции и представи, механично налагане
на възгледи, неразличаване, отпадане.
Вторият е
емоционалният аспект. Тук незнанието се проявява чрез жаждата и силните и
неконтролирани желания.
Третият е волевият
аспект. В него незнанието се проявява чрез привързаността и неправилните
средства за постигане на целите.
Алара Калама има
собствено учение за Атман. Именно това учение не е удовлетворило Буда.
Алама Калама е бил
възхитен от качествата на новия си ученик. Предлага му да остане в школата и да
заеме мястото му. Бъдещият Буда отказва.
РУДРАКА РАМАПУТРА (санср.), УДАКА РАМАПУТТА (пали) - Вторият учител
на Гаутама Буда. Школата му се е намирала в околностите на град Раджагриха, по това
време столица на държавата Магадха. Имал е около 700 ученици. Според учението
му, съзнанието следва да се промени и да влезе в света на „невъзприятията и не
невъзприятията“. Това са особени състояния на съзнанието, в които няма нито
мислене, нито не-мислене, нито възприятие, нито не-възприятие. Подобни
състояния се разработват и в брахманизма. Методите, които предлага Рудрака
Рамапутра за достигане до тези състояния са най-вече дихателни техники. Подобно
на първия учител на Гаутама Шакямуни Рудрака Рамапутра е също възхитен от
качествата на младия аскет. Той му предлага да преподава в школата заедно с него.
Бъдещият Буда отново отказва.
Лит.: Шохин В.К. Буддийская
версия древней санкхья-йоги (Традиция Арада Каламы) // Историко-философский
ежегодник'87. М., 1987; Шохин В.К. Школы индийской философии. Период формирования (IV в. до
н.э. - II в. н.э.). М.,2004; Индийская философия. Шраманский период. СПб.,
2007; Индийская философия. Энциклопедия, М. 2009
Malalasekera G.Р.Dictionary of Pali Proper Names. V.1. L., 1960. Р. 296-297.
Няма коментари:
Публикуване на коментар